۹ نوع کربوهیدارت را هیچگاه از رژیم تان حذف نکنید!

برخی افراد بنا به دلایل مختلف از جمله کاهش وزن، کربوهیدرات را به طور کامل از رژیم شان حذف می کنند و یا به حداقل می رسانند. این در حالی است که برخی کربوهیدرات ها را تحت هیچ شرایطی نباید از رژیم حذف کرد.

زمانی که کربوهیدرات را از طریق منابع گیاهی وارد بدن می کنیم، از گروه مهمی از انواع مواد مغذی و ارزشمند بهره مند می شویم. میوه ها و سبزیجاتی که منبع کربوهیدرات محسوب می شوند، حاوی فیتونوترینت های کلیدی مانند بتاکاروتن و لیکوپن هستند که نمی توانید آنها را از طریق منابع دیگر کربوهیدرات مانند غلات یا لبنیات به دست بیاورید.
فیتونوترینت ها نقش کلیدی در افزایش قدرت دفاعی بدن و مبارزه با التهاب دارند و قند خون را نیز کاهش می دهند:

در اینجا بهترین منابع کربوهیدرات که به هیچ وجه نباید از رژیم تان حذف کنید، معرفی شده اند:

سیب زمینی شیرین: یک سیب‌ زمینی شیرین که در اجاق کبابی شده ۳۰ درصد کمتر از سیب ‌زمینی معمولی قند خون را افزایش می ‌دهد زیرا حاوی فیبر بالا و ریزمغذی‌ هایی است که ۴۰ درصد آن ها از نوع حلال بوده و سبب کاهش کلسترول و کندی هضم غذا می ‌شوند. در ضمن سیب ‌زمینی شیرین غنی از کاروتنوئید و رنگ‌ دانه ‌های زرد و نارنجی است که به ارگانیسم‌ ها اجازه عکس ‌العمل در برابر انسولین را می‌ دهد. سیب ‌زمینی شیرین همچنین سرشار از اسید کتوژنیک است. این ترکیب گیاهی طبیعی می ‌تواند به کاهش مقاومت در برابر انسولین کمک کند.

لوبیا: مصرف لوبیا خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد ضمن این که کاهنده کلسترول بد و افزایش دهنده کلسترول خوب است. لوبیا حاوی ترکیبات آلفاآمیلاز است که باعث جلوگیری از جذب و تجزیه نشاسته می شود و کاهش وزن را به همراه دارد. هر ۱۸۴ گرم لوبیا، ۱۱۳ گرم کربوهیدرات دارد.

موز: هر ۲۲۵ گرم از موز حاوی ۵۱ گرم کربوهیدرات است. موز یک منبع فوق العاده انرژی محسوب می شود و استفاده از آن قبل از تمرینات ورزشی سبب تقویت عضلات خواهد شد. موز غنی از پتاسیم است و مصرف آن برای حفظ سلامت قلب ضروری است.

پرتقال: هر ۱۸۰ گرم از این میوه ۲۱ گرم کربوهیدرات دارد. پرتقال منبع عالی ویتامین سی است و ۱۳۰ درصد از نیاز روزانه شما به این ویتامین را تامین می کند. مصرف پرتقال پیشگیری کننده از سرطان است و افزایش سلامت قلب را به دنبال دارد. بهبود سلامت پوست از نتایج مصرف منظم این میوه است.

گریپ فروت: در هر ۲۳۰ گرم، ۱۹ گرم کربوهیدرات دارد. گریپ فروت کم کالری بوده و ارزش ویتامین سی آن بسیار بالا است. مصرف گریپ فروت باعث بهبود سیستم ایمنی بدن شده و فیبر موجود در آن به کاهش وزن کمک می کند. این میوه مانع مقاومت به انسولین شده و از ابتلا به دیابت پیشگیری می کند. گریپ فروت همچنین حاوی اسید سیتریک است که می تواند به جلوگیری از سنگ کلیه کمک کند.

سیب: در هر ۱۲۵ گرم، ۱۷ گرم کربوهیدرات دارد و غنی از انتی اکسیدان ها و فیبر است. مصرف منظم سیب از سلامت مغز محافظت می کند و مانع ابتلا به بیماری های جدی مغزی مانند زوال عقل و سکته مغزی می شود. مصرف سیب نقش پیشگیری کننده از سرطان سینه را دارد.

چغندر قند: در هر ۱۳۶ گرم، ۱۳ گرم کربوهیدرات دارد و حاوی نیترات است و مصرف آن منجر به بهبود قدرت عضلانی می شود؛ بخصوص در مبتلایان به نارسایی قلبی. نیترات همچنین عملکرد ورزشی را افزایش می دهد و می تواند از ابتلا به زوال عقل جلوگیری کند.

هویج: در هر ۱۲۸ گرم، ۱۲ گرم کربوهیدارت دارد. هویج غنی از آنتی اکسیدان ها به ویژه بتاکاروتن است و به جلوگیری از انواع سرطان ها کمک می کند. مصرف هویج خام یا بخار پز بیشترین مزایای تغذیه ای را دارد.

زغال اخته: این میوه نیز یک منبع سالم کربوهیدارت است. زغال ‌اخته دارای آثار هیپوگلیسمیک بوده است و می ‌تواند سبب بهبود تغییرات بافتی پانکراس در جریان بیماری دیابت گردد که شاید این اثرات به خاطر وجود آنتوسیانین ‌ها و سایر ترکیبات آنتی ‌اکسیدانی موجود در میوه باشد.

۱۰ نشانه شگفت انگیز کلسترول بالا را نادیده نگیرید!

کلسترول یک نوع چربی است که در تمام سلول های بدن وجود دارد. در حالی که بسیاری از افراد تنها از مضرات این نوع چربی باخبر هستند، باید گفت که وجود آن برای بسیاری از عملکردهای حیاتی بدن ضروری است.

کلسترول برای تولید صفرا ضروری بوده و همچنین مسئول هضم چربی است. علاوه بر این، در تولید بسیاری از هورمون ها نقش دارد و برای تقویت سلامت قلب و عروق مفید است.

مشکل اینجاست که با وجود نیاز اندام ها به کلسترول، افزایش آن باعث آسیب های جبران ناپذیر می شود. این در حالی است که بسیاری از افراد هنوز از علائم افزایش کلسترول در بدن مطلع نیستند چون این علائم به راحتی قابل مشاهده نبوده و در نهایت منجر به فشار خون بالا، نارسایی کلیه و … خواهد شد.

با این حال، شگفت انگیزترین علائم افزایش سطح کلسترول در بدن که نیاز به پیگیری های جدی دارند، از این قرار است:

تورم و بی حسی اندام: یکی از علائم اولیه کلسترول بالا، تورم و بی حسی اندام است. این واکنش اتفاق می افتد چون لیپیدهای انباشته از گردش خون موثر جلوگیری می کنند و این کار باعث کاهش اکسیژن و مواد مغذی عضلات می شود.

بوی بد دهان (هالیتوزیس): تنفس بد بو و بوی بد دهان یکی از نشانه های بسیار رایج افرادی است که دارای کلسترول بالا هستند. کلسترول بالا باعث ایجاد مشکلات جدی در فرایند هضم مواد غذایی شده و این اتفاق خود عامل بوی بد دهان خواهد شد.

نفخ و سوء هاضمه: سطوح کنترل نشده کلسترول بد یا همان ال دی ال، به عنوان یک عامل مهم برای صدمات جدی به دستگاه گوارش مانند سوء هاضمه و نفخ شناخته شده است. لیپیدهای اضافی در خون و کبد متابولیسم را مختل کرده و از هضم موثر جلوگیری می کنند؛ به ویژه هنگامی که غذاهای با چربی بالا مصرف می شوند.

سرگیجه و سردرد: کلسترول موجود در شریان ها مانع گردش خون موثر شده و با کاهش اکسیژن خون، باعث ایجاد سردرد، سرگیجه، از دست دادن تعادل و … می شود.

مشکلات دید: کلسترول اضافی در بدن منجر به مشکلات بینایی می شود. سوزش چشم، تاری دید و زردی چشم از عوارض کلسترول بالا هستند.

یبوست: تشکیل لیپیدها در شریان ها با تاثیر منفی روی فرایند هضم منجر به کاهش تحرک روده ها و ابتلا به یبوست می شود.

درد قفسه سینه: این درد همیشه یک دلیل برای معاینات فوری پزشکی است. اگرچه بسیاری از بیماری ها با درد قفسه سینه ارتباط مستقیم دارند، در اکثر موارد، این درد مرتبط با کلسترول بالا است. ایجاد چربی در شریان ها جریان خون را محدود کرده و می تواند باعث فشار خون بالا و افزایش درد در قفسه سینه شود.

خستگی و ضعف مزمن: احساس ضعف، خستگی و میل به خواب در ساعات غیر معمول روز ناشی از تغذیه نامناسب، فعالیت بدنی بیش از حد و یا برخی بیماری ها است. با این حال کلسترول بالا هم می تواند یک عامل دخیل باشد. با توجه به این که کلسترول بالا جریان خون را محدود می کند، می تواند منجر به مشکلات ذهنی و جسمی شود.

مشکلات پوستی: لکه های قرمز روی پوست، التهاب و احساس ناخوشایند خارش، از علائم کلسترول کنترل نشده است.

آلرژی های غذایی: انباشت بیش از حد چربی در شریان ها و کبد می تواند برای برخی از افراد همراه با آلرژی های جدید غذایی باشد.

حساسیت فصلی با کووید ۱۹ چه تفاوت‌هایی دارد؟

در فصل بهار، افراد بسیاری به حساسیت‌های آزاردهنده مبتلا می‌شوند. اما در این روزهای عالم‌گیری کوید۱۹، بیشتر این افراد نگران این می‌شوند که شاید این علایم مربوط به ابتلای آنها به کوید۱۹ باشد.

اکنون در آغاز فصل بهار، زمان گرده‌افشانی گیاهان، با شروع موج جدیدی از عفونت‌های ویروس کرونا همزمان شده است. اما چگونه می‌توان تشخیص داد که فرد به حساسیت فصلی مبتلا شده است یا ویروس کرونا؟

بنابه گفته متخصصان، گاهی‌اوقات تشخیص حساسیت از ویروس کرونا مشکل می‌شود. اما اگر این علایم ناشی از یک عامل ویروسی باشد، هر زمان که فرد سرفه کند، قطرات و ذرات آلوده به ویروس در هوا منتشر می‌شود و اطرافیان او به این ویروس آلوده می‌شوند. اما حساسیت‌ها مسری و واگیردار نیستند.

بین ویروس کوید۱۹ و حساسیت‌ها تفاوت‌های اساسی وجود دارد که با آگاهی از آنها می‌توانید علت ناخوشی‌تان را تشخیص دهید. یکی از این علایم که پزشکان معمولا به آن توجه می‌کنند تب و دمای بدن بالای ۳۸ درجه است. افرادی که به انواع حساسیت‌ها مبتلا می‌شوند، خیلی کم پیش می‌آید که دچار تب بالا شوند. در واقع قرار گرفتن در معرض عوامل حساسیت‌زا فرد را به تب مبتلا نمی‌کند.

از علایم دیگر که معمولا با عفونت‌های ویروسی مرتبط است می‌توان به احساس لرز و بدن‌درد اشاره کرد. همچنین حساسیت‌های معمول به‌ویژه فصلی، حس بویایی و چشایی فرد را به یکباره از کار نمی‌اندازد که این وضعیت علامت دیگری از کوید۱۹ است.

البته بنابه توصیه متخصصان، فقط به علایم کوید۱۹ یا حساسیت‌ها متکی نباشید و عوامل دیگر مانند سابقه حساسیت، زمان شروع علایم بیماری یا در معرض کوید۱۹ قرار داشتن را در نظر بگیرید.

مثلا، اگر هرگز سابقه حساسیت نداشته‌اید اما بعد از رفتن به یک مهمانی یا جلسه کاری و قرار گرفتن در کنار افرادی که مشکوک به ابتلا به کوید۱۹ بودند، سرفه و آبریزش بینی داشتید و کمی احساس خستگی می‌کردید، پس این موضوع با زمانی‌که هرگز در معرض کوید۱۹ قرار نداشته‌اید کاملا فرق می‌کند. ممکن است به ویروس کرونا مبتلا شده باشید.

اگر علایم‌تان بسیار گیج‌کننده است و تردید دارید که آیا به حساسیت مبتلا شده‌اید یا کوید۱۹، حتما آزمایش بدهید تا از نگرانی درآیید. در ضمن چنانچه به حساسیت‌های فصلی یا آسم مبتلا شده‌اید، پس از آزمایش علایم آن زود تشخیص داده شده و با درمان به‌موقع بیماری در شما مزمن نمی‌شود.

علایم کرونا و حساسیت

۱.  از علایم ابتلا به کوید۱۹ که نقطه اشتراکی با حساسیت فصلی ندارد، باید به موارد زیر اشاره کرد:

تب‌ و لرز، درد عضلانی، از دست دادن ناگهانی حس بویایی یا چشایی، تهوع یا استفراغ و اسهال

۲. علایم حساسیت‌های فصلی معمولا چشم‌های پرآب و خارش‌دارست.

۳.  موارد زیرهم علایمی هستند که در هر دو بیماری کوید۱۹ و حساسیت دیده می‌شود:

سرفه، تنگی‌ نفس یا اشکال در تنفس، خستگی، سردرد، گلودرد، گرفتگی بینی یا آبریزش بینی

همچنین عطسه نمی‌تواند از علایم کوید۱۹ باشد و بیشتر در افراد مبتلا به حساسیت‌های فصلی دیده می‌شود.

در ضمن برخی از افراد می‌خواهند بدانند چشم وقتی قرمز می‌شود نشاندهنده ابتلا به کوید۱۹ است یا حساسیت فصلی. باید گفت چشم‌های فقط ۱ تا ۳ درصد افراد مبتلا به کوید۱۹ قرمز شده است. اگر دیدید چشم‌هایتان قرمز شده است، ممکن است حساسیت فصلی باشد و ارتباطی با کوید۱۹ نداشته باشد.

ابتلای همزمان به حساسیت و کوید۱۹

احتمال اینکه به حساسیت و در عین حال عفونت ویروسی مبتلا شوید وجود دارد. اگر به علایم همیشگی حساسیت مثل چشم‌های پرآب و آبریزش بینی مبتلا شده‌اید و برخی از علایم کوید۱۹ مانند خستگی و تب هم دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

درمان حساسیت در این روزهای کرونایی

در این روزهای کرونایی که موج جدید ابتلایان به ویروس کرونا مشاهده می‌شود، رفتن به درمانگاه یا بیمارستان برای درمان حساسیت فصلی سخت است. به همین دلیل اولین کاری که باید انجام دهید دور ماندن از عوامل حساسیت‌زاست.

همچنین می‌توانید از داروهای بدون نسخه درمان حساسیت که از انواع آنتی‌هیستامین‌ها هستند استفاده کنید. از این داروها می‌توان به سیتریزین، فکسوفنادین، لووستیریزین و لوراتادین، بروم‌فنیرامین، کلرفنیرامین، کلماستین و دیفن‌هیدرامین اشاره کرد.

اما اگر حساسیت‌تان بسیار شدید و آزاردهنده بود، حتما به پزشک مراجعه کنید و داروهایی قوی‌تر و استروئیدی مانند کورتیکوستروئید استفاده کنید. البته به دلیل ترس از ابتلا به کرونا، برخی از این داروها را پزشک می‌تواند تلفنی یا اینترنتی برایتان تجویز کند.

روش عملکرد آنتی‌هیستامین

وقتی فرد در برابر عوامل حساسیت‌زا، مانند گرده‌های درختان، سیستم ایمنی بدن او تحریک شده و واکنش بیش از حد از خود نشان می‌دهد. در این حالت، سلول‌های ماست‌سل سیستم ایمنی بدن ماده‌ای به نام هیستامین ترشح می‌کنند که به گیرنده‌های رگ‌های خونی می‌چسبند و آنها را از حد معمول بزرگ می‌کنند. هیستامین همچنین به گیرنده‌های دیگر چسبیده و موجب قرمزی، نورم، خارش و تغییرات در ترشحات بدن می‌شوند. آنتی‌هسیتامین با مسدود کردن عملکرد هیستامین جلوی بروز این علایم را می‌گیرد.

داروهای استروئیدی بسیاری قوی‌تر از داروهای هیستامین عمل کرده و در درمان حساسیت‌های شدید استفاده می‌شوند. اما در بررسی‌های بیماران مبتلا به ویروس کرونا مشخص شده، این داروها افراد را در خطر بیشتر ابتلا به کوید۱۹ قرار می‌دهند. بنابراین تا جایی‌که امکان دارد در این روزهای کرونایی از این نوع داروها پرهیز کنید.

داروهای استروئیدی علاوه بر عارضه فوق، عوارض جانبی دیگر هم دارند:

* در مصرف کوتاه‌مدت، فرد به اضافه وزن، احتباس مایعات در بدن و فشار خون مبتلا می‌شود.

* در مصرف طولانی‌مدت، فرد در خطر ابتلا به دیابت، آب مروارید، پوکی استخوان و ضعف عضلانی قرار می‌گیرد و اگر مصرف‌کننده این نوع داروها در سن رشد باشد، جلوی رشد مناسب او گرفته می‌شود.

حساسیت و خطر ابتلا به کوید۱۹

اخیرا تحقیقی انجام شده است که نشان می‌دهد هرچه مقدار گرده‌های موجود در هوا بیشتر شود، نرخ ابتلا به ویروس کرونا هم افزایش می‌یابد. بر همین اساس برخی معتقدند، ابتلا به حساسیت می‌تواند احتمال ابتلا به کوید۱۹ را افزایش دهد. اما محققان دیگر در بررسی‌های بیشتر به این نتیجه رسیدند که ابتلا به حساسیت هیچ ربطی به کوید۱۹ ندارد و افرادی که دچار حساسیت، به‌ویژه حساسیت‌های فصلی، می‌شوند هرگز ترس به دل خود راه ندهند.

 آنها فقط باید از عوامل حساسیت‌زا دور بمانند. برای پیشگیری از قرار گرفتن در معرض عوامل حساسیت‌زا، نرفتن به فضاهای باز به‌ویژه مکان‌های پر گل و گیاه است و اگر این افراد در فضای بیرون خانه قرار گرفتند، حتما از ماسک استفاده کنند. با این کار نه‌تنها از گرده‌های حساسیت‌زای گیاهان دور می‌مانند بلکه از خطر ابتلا به کوید۱۹ ناشی از ذرات ویروسی تا حد زیادی در امان خواهند ماند.

حساسیت و واکسن کوید۱۹

یکی از باورهای غلط این است که افراد مبتلا به حساسیت، نباید واکسن کوید۱۹ دریافت کنند. این باور غلط است. بنابه‌ گفته متخصصان بهداشت و سلامت زمانی واکسن برای فرد مضر است که او به ماده‌ای که در خود واکسن وجود دارد، حساسیت داشته باشد. در غیر اینصورت دلیلی برای پرهیز از واکسن وجود ندارد.

10 تست ضروری برای مردان بالای 50 سال

10 آزمایش ضروری برای مردان بالای 50 سال می تواند به بهبود کیفیت زندگی آنها کمک کرده و از بروز برخی از بیماری های خطرناک و جدی پیشگیری کند. با اختصاص وقت، برای برنامه ریزی منظم برای معاینات بهداشتی، شما و پزشک می توانید هرگونه مشکل اساسی را قبل از اینکه به یک مسئله جدی تبدیل شود، تشخیص دهید.

این یک واقعیت است که انجام آزمایشات پزشکی پایه به طور منظم، برای پیشگیری از بیماری های جدی کاملا ضروری و مهم است. اما با افزایش سن نیازهای بدن ما تغییر می کند. به همین دلیل اهمیت آزمایشات منظم بیشتر هم می شود. بر همین اساس ما سعی کردیم در این مقاله 10 آزمایش ضروری برای مردان بالای 50 سال را مورد بررسی قرار دهیم.

تست فشار خون یکی از 10 آزمایش ضروری برای مردان بالای 50 سال است.

 هر فرد بالغ باید مرتباً فشار خون خود را کنترل کند. برای بزرگسالان بالای 50 سال، فشار خون بالا می تواند به خصوص خطرناک باشد. زیرا خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر را افزایش می دهد. حتی می تواند منجر به حمله قلبی و سکته مغزی شود. فشار خون بالا رگ های خونی شما را از بین می برد، خطر حمله قلبی، سکته مغزی و برخی از انواع زوال عقل را افزایش می دهد. این وضعیت اغلب قاتل خاموش نامیده می شود. زیرا افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند به ندرت علائمی از خود بروز می دهند. به همین دلیل تشخیص به موقع و آزمایش های تشخیصی منظم کلید کنترل فشار خون و عوارض ناشی از آن است.

آزمایش فشار خون غیرتهاجمی است و با استفاده از فشار سنج اندازه گیری می شود. پزشک فشار خون را با استفاده از استتوسکوپ اندازه گیری می کند تا صدای جریان خون در عروق را بشنود. اولین صدای فشار خون به فشار خون سیستولیک اشاره دارد. شماره دوم فشار دیاستولیک، فشار خون قلب شما را در حالت استراحت نشان می دهد. فشار خون طبیعی (120/80 میلی متر جیوه) با عدد سیستولیک و سپس فشار دیاستولیک خوانده می شود.

اهمیت چک آپ سالانه فشار خون 

اگر BP شما طبیعی است، پزشک احتمالاً در چک آپ سالانه بعدی آن را بررسی می کند. با این حال، اگر بیشترین میزان قند شما از 140 یا تعداد پایین آن بیشتر از 90 باشد، پزشک آزمایشات مکرر را توصیه می کند. اگر از دیابت، بیماری قلبی، مشکلات کلیوی یا برخی شرایط دیگر رنج می برید، ممکن است لازم باشد فشار خون خود را بیشتر بررسی کنید.

نظارت بر BP به چنین روشی می تواند به شما کمک کند تا به موقع رژیم غذایی خود را تغییر دهید. استرس کاری و عدم تحرک بدنی مهمترین دلایل بالا بودن فشار خون است. بنابراین کنترل فشار خون یکی از 10 آزمایش ضروری برای مردان بالای 50 سال است.

تست قند ناشتا یکی دیگر از 10 آزمایش ضروری برای مردان بالای 50 سال است.

در افرادی که دیابت ندارند، اما سابقه خانوادگی و یا زندگی غیر فعالی دارند، توصیه می شود آزمایش قند ناشتا را انجام بدهند. انجام آزمایش قند ناشتا به عنوان یکی دیگر از 10 آزمایش ضروری برای مردان بالای 50 سال توصیه می شود. این یک آزمایش پیش دیابت است که به تشخیص دیابت کمک می کند. اگر از قبل دیابت دارید، انجام آزمایش قند خون به طور منظم یک امر ضروری است.

افراد بالای 45 سال باید قند خون یا گلوکز خود را بررسی کنند. اگر علائمی از قند خون بالا مانند کاهش وزن ناخواسته یا تشنگی غیرمعمول دارید، پزشک از شما می خواهد این آزمایش را انجام دهید.

سطح بالای قند خون می تواند نشانه ای از دیابت باشد. دیابت دو نوع دارد. دیابت نوع 1، جایی که بدن شما انسولین تولید نمی کند و دیابت نوع 2 که بدن در برابر انسولین مقاومت می کند. در هر دو مورد، دیابت می تواند به طور مزمن منجر به افزایش سطح قند خون و عوارض مربوط به دیابت شود، از جمله:

  • مشکلات بینایی
  • اختلالات کلیوی
  • افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی

 آزمایش قند خون ناشتا برای تشخیص سطح قند در خون شما انجام می شود. سطح قند خون سالم برای افراد بدون دیابت یا پیش دیابت باید بین 70 تا 100 میلی گرم اندازه گیری شود. اگر نتایج آزمایشات شما نشان دهنده سطح بالای قند خون باشد، پزشک از شما می خواهد آزمایش های دیگری را نیز برای تشخیص وضعیت خود انجام دهید. گر سطح قند خون شما طبیعی است، می توانید 3 سال دیگر آزمایش بعدی قند خون خود را انجام دهید. اگر زیاد باشد، باید زودتر قند خون را بررسی کنید و احتمالاً آزمایشات دیگری انجام دهید که به شما نشان می دهد دیابت دارید یا در معرض خطر هستید.

کنترل کلسترول خون یکی دیگر از 10 آزمایش ضروری برای مردان بالای 50 سال است.

این یک آزمایش معمول است که به تعیین میزان پروتئین چربی یا کلسترول در خون کمک می کند. هر فرد بالغ بالای 20 سال باید هر 5 سال یکبار بررسی کلسترول انجام دهد.

 یک آزمایش کلسترول کامل چهار نوع لیپید یا چربی را در خون اندازه گیری می کند. این آزمایش برای تعیین مقدار کل کلسترول در خون، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL)، کلسترول با چگالی بالا (HDL) و تری گلیسیرید استفاده می شود. از این موارد، LDL کلسترول بد در نظر گرفته می شود که مقدار زیادی از آن خطر حمله قلبی، سکته مغزی و تصلب شرایین را افزایش می دهد. HDL کلسترول خوبی است که برای کنترل سطح LDL لازم است. تری گلیسیرید دوباره مضر است و به عنوان چربی در سلولهای بدن ذخیره می شود.

تعداد بالای LDL و تری گلیسیرید می تواند منجر به گرفتگی عروق شود که ممکن است بر روی عضلات قلب نیز تأثیر بگذارد. برای مردان بالای 50 سال انجام آزمایش معمول پروفایل لیپید بسیار مهم است زیرا می تواند به پیش بینی خطر بیماری قلبی و سکته مغزی کمک کند. اگر سطح کلسترول شما در منطقه ایمن باشد، ممکن است به مدت 5 سال دیگر نیازی به آزمایش دیگری نباشد.

مچ پا بازویی صفحه اول (ABI)

آزمون ABI است برای تعیین میزان خطر ابتلا به بیماری های محیطی عروق (PAD) استفاده می شود. PAD به حالتی گفته می شود که در وهله اول مردان بالای 50 سال را درگیر می کند (اگرچه زنان و افراد جوان نیز اغلب به آن مبتلا می شوند). انجام آزمایش ABI برای افرادی که در حال حاضر یا قبلا سیگار کشیده اند، فشار خون بالا یا کلسترول دارند، چاق یا دیابتی هستند و سابقه بیماری عروقی دارند بسیار مهم است.

معاینه پوست یکی دیگر از 10 آزمایش ضروری برای مردان بالای 50 سال است.

10 تست ضروری برای مردان بالای 50 سال | پزشکت

مردان سالمند دو برابر بیشتر از زنان هم سن خود در معرض ابتلا به ملانوم قرار دارند. علاوه بر این، مردان نیز دو تا سه برابر بیشتر از زنان در معرض سرطان پوست پایه غیر ملانوم و سلول سنگفرشی هستند. بر همین اساس مردان باید از نظر سرطان پوست بررسی شوند. اگر در معرض آفتاب گسترده و آفتاب سوختگی شدید هستید یا خال های غیرطبیعی یا جدید، تغییر رنگ پوست یا سابقه خانوادگی بیماری پوستی دارید، باید تا حد امکان مرتباً معاینه شوید. در مراحل اولیه، سرطان پوست ممکن است قبل از رسیدن به مراحل شدیدتر، درمان شود.

آزمایشات عملکرد کبد و کلیه یکی دیگر از 10 آزمایش ضروری برای مردان بالای 50 سال است.

بیماری های کبدی و کلیوی به طور کلی علائم خود را تنها در مرحله بحرانی نشان می دهند. به همین دلیل لازم است که برای جلوگیری از نارسایی کبد و کلیه، آزمایشات مربوط به عملکرد کبد و کلیه خود را به طور منظم انجام دهید. تا هرگونه مسائل مانند هپاتیت، سیروز کبدی، بیماری های مزمن کلیوی و غیره را به موقع تشخیص دهید.

تست آنتی ژن یا PSA مخصوص پروستات یکی دیگر از 10 آزمایش ضروری برای مردان بالای 50 سال است.

 PSA مخفف آنتی ژن اختصاصی پروستات است که توسط غده پروستات تولید می شود. انجام یک آزمایش PSA یک بار در سال می تواند به تشخیص سرطان در مراحل اولیه کمک کند. علاوه بر آن، از آزمایش PSA برای تشخیص پروستاتیت و بزرگ شدن پروستات استفاده می شود.

همه مردان در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند. اما با افزایش سن این خطر بسیار افزایش می یابد. مردانی که 50 سال به بالا دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار می گیرند.

 PSA پروتئینی است که هم توسط بافت بدخیم و هم از بافت خوش خیم پروستات تولید می شود. این آنتی ژن به مایع شدن منی کمک می کند. به همین دلیل مقدار کمی PSA به طور معمول وارد جریان خون می شود. سلولهای بدخیم پروستات PSA بیشتری نسبت به سلولهای خوش خیم تولید می کنند و باعث می شوند سطح PSA در خون افزایش یابد. افزایش سطح PSA ممکن است سرطان پروستات را نشان دهد که احتمالاً به سایر قسمت های بدن سرایت می کند.

آزمایش PSA یک آزمایش خون است که برای اندازه گیری میزان PSA در خون شما استفاده می شود. سطح بالای PSA ممکن است نشان دهنده سرطان پروستات یا بزرگ شدن یا ملتهب شدن پروستات باشد. بنابراین، تعیین بالای PSA گاهی اوقات پیچیده است. برای تعیین صحیح شرایط ممکن است فرد مجبور به انجام معاینه مقعدی شود.

سطح PSA بر حسب نانوگرم در میلی لیتر اندازه گیری می شود. اگر سطح PSA شما 3 نانوگرم در میلی لیتر باشد، ممکن است پزشک از شما بخواهد که نمونه برداری از پروستات را انجام دهید. اگر سطح شما کمتر از 1 نانوگرم در میلی لیتر باشد، به احتمال زیاد پزشک از شما می خواهد PSA دیگری در سن 60 سالگی انجام دهید.

آزمایش کامل ادرار (CUE)

با کمک نمونه ادرار، پزشک می تواند عادات غذایی و ورزشی شما را ردیابی کند. حتی در صورت لزوم تغییراتی را در آنها پیشنهاد دهد. ثانیا از طریق ادرار، بسیاری از سموم بدن شناسایی می شوند. معاینه این سموم به تشخیص هرگونه عارضه پنهان در سلامتی خصوصاً مربوط به کلیه ها قبل از رسیدن به مرحله حساس کمک می کند.

کولونوسکوپی

 اگر 50 سال یا بیشتر دارید، پزشک قطعاً از شما می خواهد کولونوسکوپی را انجام دهید. اگر مشکل خاصی در دستگاه گوارش خود دارید ممکن است از شما بخواهد آزمایش را زودتر انجام دهید. کولونوسکوپی به پزشک اجازه می دهد تا سرطان یا رشد سرطانی را در ناحیه روده بزرگ و راست روده را تشخیص دهد. در صورت لزوم، ممکن است مقادیر کمی از بافت یا رشد تومور به نام پولیپ برداشته و برای نمونه برداری به آزمایشگاه ارسال شود. در بسیاری از موارد، کولونوسکوپی بدون نیاز به انجام یک عمل جراحی بزرگ، مشکلات دقیق روده بزرگ را تشخیص و درمان می کند.

برای انجام کولونوسکوپی موفق، روده شما باید خالی باشد. تا پزشک بتواند روده بزرگ را به وضوح مشاهده کند. به همین دلیل رعایت تمام دستورالعمل هایی که پزشک حداقل 2 هفته قبل از آزمایش به شما می دهد بسیار مهم است. در روز غربالگری، از طریق IV به شما یک آرام بخش یا مسکن داده می شود در طول آزمایش، باید دراز بکشید و زانوهای خود را به سمت سینه بکشید. کولونوسکوپ به داخل راست روده وارد شده و از طریق روده بزرگ پیش می رود. کل مراحل از 30 دقیقه تا 1 ساعت طول می کشد.

اگر کولونوسکوپی شما هیچ آدنوم یا رشد بدخیمی نشان ندهد و عوامل خطرزا را نداشته باشید، آزمایش بعدی 10 سال دیگر برنامه ریزی می شود. اگر یک یا دو آدنوم ریسک کوچک برداشته شود، آزمایش می تواند هر 5 تا 10 سال تکرار شود. بسته به نتایج آزمایش شما، پزشک ویزیت بعدی شما را تعیین می کند.

معاینه چشم

 معاینات منظم چشم با رسیدن به 50 سالگی اهمیت بیشتری پیدا می کنند. اگر از عینک یا لنز استفاده می کنید، بهتر است با مراجعه به چشم پزشک، هرگونه افت کیفیت بینایی خود را آزمایش کنید. معاینات منظم چشمی همچنین می توانند سایر مشکلات بینایی را که در این سن شروع به رشد می کنند، بگیرند.

 بسیاری از مسائل مربوط به چشم مانند آب مروارید، گلوکوم و دژنراسیون ماکولا ممکن است علائم جسمی نداشته باشند تا زمانی که پیشرفت نکنند. شما باید سالانه چشم خود را بررسی کنید. در صورت داشتن فشار خون بالا، دیابت یا سابقه خانوادگی بیماری چشم، این معاینات از اهمیت بیشتری برخوردار می شوند.

باید هر 2 سال یا به دفعات توصیه پزشک، آزمایش چشم انجام دهید. اگر متوجه تغییراتی در بینایی خود شدید، در اسرع وقت به چشم پزشک مراجعه کنید.

۸ نشانه‌ای که می گوید سرفه تان ناشی از یک مشکل جدی است

دلایل زیادی برای بروز سرفه خشک وجود دارد. گرچه ممکن است احساس کنید نادیده گرفتن این سرفه ساده‌ترین کار است، اما ممکن است علت سرفه خشک مشکلی جدی باشد که در بدن‌تان کمین کرده‌است. در این نوشتار ۸ نشانه می‌بینیم که سرفه تان ناشی از یک مشکل جدی است.

۱- علت سرفه خشک؛ سوزش سر دل هم دارید

سوزش سر دل به تنهایی یک مشکل آزاردهنده است. با این حال، آیا می‌دانستید سرفه می‌تواند نشانه رفلاکس اسید باشد؟ طبق گفته انستیتوی ملی بهداشت آمریکا، ریفلاکس یک مشکل جدی است که باید رفع شود. در صورت عدم درمان، اسید می‌تواند اختلالی به نام بیماری برِت را ایجاد کند.
مری برت اغلب در افرادی مشاهده می‌شود که مدت طولانی با GERD مبارزه کرده‌اند. گرچه داشتن این بیماری به خودی خود بد است، اما اغلب پیش ماده سرطان محسوب می‌شود.

۲- در قفسه سینه‌تان احساس سنگینی دارید

در حالی که از گاز گرفته تا کشیدگی عضله می‌تواند احساس آزاردهنده‌ای در ناحیه قفسه سینه ایجاد کند، اما به هر حال این مشکل باید بررسی شود. یک علت سرفه خشک می‌تواند این باشد که قلب یا ریه‌ها به درستی کار نمی‌کنند، مشکلی که به کمک سریع نیاز دارد.

۳- در نفس کشیدن مشکل دارید

نفس تنگی یا سختی برای نفس کشیدن معمولا نشانه وجود یک مشکل است. ممکن است دچار سرماخوردگی، آلرژی یا مشکلات قلبی و ریوی شده باشید. اگر این مشکل همراه با سرفه خشک باشد، احتمالا یک مسئله جدی وجود دارد.
مقاله‌ای از موسسه ملی قلب، ریه و خون آمریکا اشاره کرده‌است که سرفه خشک یکی از علائم اصلی آسم است.

۴- علت سرفه خشک؛ احساس سبک سری دارید

سبکی سر همراه با سرفه خشک می‌تواند نشانه کم شدن اکسیژن بدن باشد، که ممکن است به معنای مشکل قلبی یا ریوی باشد.

۵- قادر به گفتگو یا انجام مکالمه بدون سرفه نیستید

علت سرفه خشک مزمن می‌تواند آلرژی باشد. با این حال، به جز آلرژی چندین مورد دیگر نیز می‌توانند مسبب این مشکل باشند.
اگر آنقدر سرفه می‌کنید که حتی صحبت با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده دشوار می‌شود، بیماری‌های مزمن ریه مانند آمفیزم و COPD می‌توانند عامل اصلی باشند.

۶. خون می‌بینید

خون همراه با مخاطی که از گلو خارج می‌شود نشانه تحریک شدن چیزی در سیستم تنفسی شما است.
البته علت سرفه خشک همراه با خون می‌تواند سرطان یا بیماری ریوی باشد. هر وقت سرفه کنید و خون ببینید، یک وضعیت اضطراری محسوب می‌شود.

۷. علت سرفه خشک؛ کف صورتی در مخاط گلوی‌تان وجود دارد

علامت عجیب و غریب دیگر مبنی بر اینکه مشکلی وجود دارد این است که سرفه می‌کنید و کف صورتی در دهان شما ظاهر می‌شود. رفلکس واگال معمولا علت سرفه خشک همراه با کف صورتی است. این رفلکس زمانی رخ می‌دهد که قلب به میزان کافی پمپاژ نمی‌کند، به این معنی که اکسیژن کم دارید.

۸. همراه سرفه خشک درد گلو دارید

آیا هنگام سرفه گلو درد دارید؟ آیا احساس می‌کنید خشک و خراشیده است و با هر نوشیدنی که می‌خورید می‌سوزد؟ چند مورد می‌تواند علت سرفه خشک از این دست باشند. ابتدا ممکن است دچار عفونت باکتریایی یا ویروسی شده باشید. دوم اینکه، ممکن است حساسیت فصلی مقصر باشد.

۹ هشدار درباره سرطان که مردان باید جدی بگیرند

توصیه متخصصان به مردان این است که به علائم و نشانه‌های سرطان که معمولا نادیده گرفته می‌شوند، اهمیت دهند تا عواقب مرگبار گریبان گیرشان نشود.

در اینجا شایع‌ترین علائم ابتلا به سرطان در مردان معرفی شده اند:

سرفه غیر معمول: سرفه از علائم شایع در افراد سیگاری یا مبتلایان به سرماخوردگی یا آلرژی است، اما سرفه مداوم می‌تواند نشانه اولیه ابتلا به سرطان ریه باشد. اگر شما هر گونه علامت‌های دیگر از قبیل گرفتگی بین، آب ریزش و یا تب ندارید، یا این که سرفه شما همراه با خلط خونی است، باید از نظر ابتلا به سرطان ریه و یا رد آن با پزشک تان در تماس باشید.

خستگی بیش از حد: این علامت با تعدادی از بیماری‌های مزمن و اختلالات مربوط است. اما رشد سلول‌های سرطانی نیز می‌تواند علامت خستگی بیش از حد را به همراه داشته باشد. خستگی از علامت‌های شایع سرطان روده بزرگ در مردان است. اگر شما حتی بعد از یک خواب خوب شبانه همچنان این علامت را تجربه می‌کنید، با پزشک تان در تماس باشید.

کاهش وزن بی دلیل: کاهش وزن ناگهانی، و غیر قابل توضحی می‌تواند نشان دهنده یک مشکل بهداشتی عمده از جمله سرطان ب اشد. اگر شما بدون هیچ گونه رژیم غذایی خاص و یا ورزش در حال از دست دادن وزن هستید این موضوع را حتما با پزشک تان در میان بگذارید.

تغییرات ظاهری پوست: بنا به اعلام بنیاد ملی سرطان در ایالات متحده، مردان بالای ۵۰ سال دو برابر بیشتر از زنان احتمال دارد که به سرطان پوست مبتلا شوند. مردان معمولا زمان بیشتری را زیر نور خورشید صرف می‌کنند و با احتمال کمتری نسبت به استفاده از محصولات ضد آفتاب اقدام می‌کنند.

ضایعات پوستی افزایش یابنده، ضایعات سفید، سیاه و چند رنگ پوستی، خال‌هایی که به تازگی تغییر رنگ، شکل و اندازه داده اند و… می‌توانند از جمله علایم و نشان‌های ابتدایی ابتلا به سرطان پوست باشند. با انجام دادن معاینات ماهانه می‌توان علایم و نشانه‌های بروز این سرطان ایجاد و تغییر رنگ خال‌های بزرگ‌تر از شش میلی متر که بیش از سه هفته است باقی مانده اند را شناسایی کرد.

تغییرات در روده: مشکلات گاه به گاه روده طبیعی است، اما برخی تغییرات روده ممکن است نشان دهنده ابتلا به سرطان کولون یا رکتال و در نهایت سرطان روده بزرگ باشد. اسهال و یبوست دائم از نشانه‌های اولیه هستند بخصوص اگر به طور ناگهانی و همراه با شکم درد شدید و نفخ باشند.

خونریزی از رکتوم: این علامت از نشانه‌های اولیه ابتلا به سرطان رکتوم است به ویژه اگر خونریزی به حدی باشد که منجر به کم خونی فقر آهن شود. وجود خون در مدفوع نیز از علامت‌های دیگر است. خونریزی از رکتوم هر چند می‌تواند نشانه ابتلا به بیماری دیگری مانند بواسیر باشد، اما برای تشخیص و یا رد سرطان رکتوم باید با پزشک تماس داشت. همچنین از نظر ابتلا به سرطان روده و رکتوم بعد از سن ۵۰ سالگی، باید معاینات مکرر انجام شود.

تغییرات ادراری: بی اختیاری ادرار و سایر تغییرات ادراری ممکن است در نتیجه بالا رفتن سن اتفاق بیفتد، اما برخی علامت‌های دیگر حکایت از ابتلا به سرطان پروستات دارند. سرطان پروستات در مردان سنین ۶۰ سال و بالاتر شایع است. علائم ادراری شایع عبارتند از: نشت ادرار، بی اختیاری ادراری، ناتوانی در ادرار کردن، تاخیر در ادرار.

وجود خون در ادرار: این علامت می‌تواند حاکی از ابتلا به سرطان مثانه باشد. این نوع سرطان در افراد سیگاری فعلی شایع‌تر است. پروستاتیت، سرطان پروستات، و عفونت دستگاه ادراری نیز می‌تواند با این علامت همراه باشد.

کمردردی که قطع نمی‌شود: کمرد درد شایع‌ترین علت ناتوانی در میان مردان است، اما تعداد کمی از مردان به این نکته آگاهی دارند که این علامت می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به سرطان باشد. سرطانی که به استخوان‌های ستون فقرات گسترش یافته است. سرطان پروستات مستعد گسترش به استخوان و ایاد علائم در استخوان‌های ران و کمر دارد.

زیاد نشستن چه بلایی سر بدنتان می‌آورد

بسیاری از افراد بدون آن که متوجه باشند در طول روز بیش از حد نیاز می‌نشینند. از نشستن مقابل تلویزیون و کنسول‌های بازی تا نشستن پشت میز و کار کردن.

بسیاری از افراد نمیدانند که این نشستن‌های طولانی چه عوارض خطرناکی برای بدن دارد.

شاید زیاد نشستن خطرناک به نظر نرسد، اما واقعا می‌تواند بر جسم و روان افراد تاثیری منفی بگذارد:

افزایش اضطراب و تنش

افرادی که دائم می‌نشینند و تحرک کمی دارند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اضطراب هستند. محققان توضیح می‌دهند: تفریحات رایج که شامل تماشای تلویزیون، کار با رایانه یا بازی‌های الکترونیکی است، بی تحرکی نامیده می‌شود. تیم تحقیقاتی از مرکز تحقیقات فیزیکی و تغذیه‌ای دانشگاه دیکین استرالیا (C-Pan)، دریافتند که ۳۶ درصد افراد مورد مطالعه در دوره دبیرستان اگر دو ساعت در روز یا بیشتر در روز کم تحرکی داشته باشند احتمال بروز اثرات اضطراب را دارند. محققان می‌گویند که اضطراب و کم تحرکی و کم خوابی، متابولیک ضعیف و  انزوای اجتماعی در ارتباط هستند. اگر از اثرات اضطراب یا افسردگی رنج می‌برید، روی ورزش و افزایش تحرک کار کنید.

احساس  کمردرد

اندرو بانگ، متخصص جراحی کلینیک کلیولند توضیح داد: داشتن وضعیت بد بدن ممکن است منجر به درد و آسیب مقطعی شود، اما این مشکل در طولانی مدت منجر به آسیب واقعی می‌شود. نشستن طولانی مدت، منجر به فشار بر گردن، بازو‌ها و پا‌ها می‌شود و می‌تواند فشار فوق العاده‌ای به عضلات پشت و دیسک‌های نخاعی وارد کند. علاوه بر این، نشستن در حالت خمیده می‌تواند بیش از حد رباط‌های نخاع را کشیده و دیسک‌های ستون فقرات را خسته کند. در نتیجه، کارشناسان بهداشت به شما توصیه می‌کنند که بیشتر حرکت کنید، تحرک بیشتری داشته باشید و به طور روزمره کشش عضلات داشته باشید.

مشکل حواس پرتی

طبق مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه ایلینوی انجام شده و در مجله بین المللی چاقی منتشر شده است، نشستن بیش از حد باعث کاهش تمرکز و حواس پرتی شما می‌شود. دانشمندان برای انجام مطالعه خود، الگو‌های حرکتی و عادات روزمره ۸۹ بزرگسال دارای اضافه وزن یا چاق را به مدت یک هفته از طریق شتاب سنج‌ها ردیابی کردند. هنگامی که این تحقیق به نتیجه رسید، دانشمندان کشف کردند افرادی که زمان کم تحرک بیشتری را در دوره‌های ۲۰ دقیقه‌ای یا بیشتر سپری می‌کنند، کمتر قادر به غلبه بر حواس پرتی هستند.

لخته شدن خون

با نشستن طولانی مدت، خود را در معرض خطر لخته شدن خون قرار می‌دهید. دکتر جورج جی. تاد، دکتر، رئیس گروه جراحی در مونت، توضیح می‌دهد: 《نشستن طولانی مدت بدون بلند شدن برای حرکت می‌تواند منجر به ترومبوز ورید عمقی (DVT)، تشکیل لخته خون در سیاهرگ در اعماق بدن شود. 》

DVT به طور معمول رگ‌های بزرگ ران و پا  تحت تأثیر قرار می‌گیرند، اما این عارضه می‌تواند در سایر قسمت‌های بدن نیز وجود داشته باشد. به محض تشکیل لخته در رگ، می‌تواند به قلب و ریه‌ها برود که منجر به تنگی نفس، درد قفسه سینه و حتی مرگ می‌شود.

چطور بفهمیم تغذیه سالمی داریم؟ ۱۰ علامت مشخص

تغذیه خوب به معنای انتخاب رژیم غذایی متعادل و اجتناب از غذاهای مضر است. تغذیه خوب یعنی محدود کردن دریافت کالری از طریق شیرینی ها، غذاهای فوری و … و انتخاب میزان کافی از میوه ها و سبزیجات، پروتئین ها، دانه های کامل، حبوبات، آجیل و چربی های سالم.

پیروی از یک دستور غذایی سالم، همراه با ۱۰ علامت مشخص در بدن است:

موهای قوی و درخشان: همانطور که موهای شکننده و خشک و نازک می‌ تواند علامت این باشد که مشکلی در بدن وجود دارد (مثلا کم کاری تیروئید، استرس یا عدم جذب مواد مغذی)، عکس این قضیه هم صادق است: موهای سالم هم نشانه ‌ای از بدن سالم هستند. موهای شما نمودار سلامت عمومی ‌تان هستند. تغذیه خوب، بهترین شرایط را برای داشتن موهایی قوی و درخشان فراهم می‌ کند. تغذیه با عناصر کلیدی غذایی مانند پروتئین، ویتامین‌ ها و چربی‌های سالم، در موهای شما انعکاس پیدا کرده و نشان می ‌دهد که بدن‌ تان قادر است تمام مواد غذایی مفید را جذب کند.

سطوح انرژی ثابت: سطح انرژی شما می تواند وابسته به تغذیه شما باشد. دریافت مواد مغذی برای تامین انرژی به ویژه آهن را نادیده نگیرید. به یاد داشته باشید که نگه داشتن سطح قند خون در محدوده سالم آنهم با مصرف فیبر، و چربی های سالم، سطح انرژی را بالا نگه میدارد.

عملکرد ذهنی موثر: این که چطور رژیم غذایی روی عملکرد روانی تاثیر می گذارد، هنوز درک نشده است با این حال این نکته ثابت شده که تغذیه ضعیف و بدون چربی های ضروری یا سایر ویتامین ها می تواند منجر به افت عملکرد ذهنی و حتی افسردگی شود. جالب است بدانید که عدم تعادل باکتری های مفید روده نیز بر عملکرد ذهنی تاثیر می گذارد. در عوض افزایش سطح پروبیوتیک ها با افزایش خلق و خوی و کاهش استرس همراه است.

سطح چربی خون سالم: کلسترول و تری گلیسیرید، چربیهای اصلی در خون شما هستند و آنچه می خورید، ورزش، و ژنتیک می تواند روی آنها تاثیر بگذارد. تری گلیسیرید بالا و کسترول ال دی ال هر دو می توانند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهند و منجر به کاهش کلسترول خوب خون شوند. این در حالی است که مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ صرف نظر از دریافت بیش از حد کالری، می تواند کلسترول و تری گلیسیرید را در محدوده سالم نگه دارد. مصرف فیبر نیز در پایین نگه داشتن ال دی ال موثر است.

قند خون در محدوده طبیعی: به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، ۲۹ میلیون آمریکایی به دیابت مبتلا است و این در حالی است که از هر ۴ نفر، یک نفر از این بیماری در خود خبر ندارد. این در حالی است که حفظ وزن در محدوده سالم، انتخاب یک رژیم غذایی متعادل و ورزش در کاهش قند خون موثر است. محدود کردن غذاهای با قند بالا و کم فیبر یکی از راه های موثر کنترل قند خون به شمار می رود. مصرف غذاهای پرفیبر و چربی های سالم می تواند به نوسانات قند خون کمک کند.

فشار خون سالم: داشتن فشار خون بالا به معنای افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی است. خبر خوب این است که شما مجبور نیستید برای کاهش فشار خون، رژیم غذایی پیچیده ای را دنبال کنید. پیروی از یک رژیم غذایی به نام دش، به شما در کنترل فشار خون بالا کمک می کند. این رژیم غذایی سرشار از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئی و لبنیات کم چربی است. غذاهای شیرین، چرب و گوشت قرمز در این رژیم محدود است. رژیم غذایی دش، پرپتاسیم و کم سدیم است و می تواند در کاهش فشار خون موثر باشد.

حرکات منظم روده: یکی از مشخصه های اصلی سلامت بدن، حرکات منظم روده است. مصرف کافی فیبر و مایعات دو عامل اصلی تنظیم حرکات روده هستند. مصرف غذاهای کم فیبر خطر ابتلا به یبوست را در شما تقویت می کند. داشتن یک رژیم متعادل حاوی محصولات پروبیوتیک نیز به تنظیم دستگاه گوارش و حرکات روده کمک می کند. ماست، برخی از انواع پنیر، محصولات تخمیر شده و … از محصولات پروبیوتیک هستند. اگر به یبوست مزمن مبتلا هستید، با پزشک تان در تماس باشید چون یبوست مزمن خطر ابتلا به هموروئید و اختلالات اورولوژی را افزایش می دهد.

سلامت پوست: آنچه می خورید، به طور مستقیم بر روی پوست شما تاثیر می گذارد. پوست به دریافت آنتی اکسیدان هایی از جمله ویتامین های سی، ای و آ برای کاهش آسیب به سلول ها ناشی از اشعه ماوراء بنفش خورشید، آلودگی، افزایش سن و … نیاز دارد. رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات، آجیل، دانه ها و حبوبات طیف وسیعی از آنتی اکسیدان ها را به بدن می رساند. مصرف آب کافی نیز بر روی پوست شما تاثیر گذار است.

سیستم ایمنی قوی: حتی اگر یک رژیم غذایی سالم داشته باشید، هنوز هم می توانید بیمار شوید. با این حال، تقویت سیستم ایمنی بدن شما را قادر به مبارزه موثرتر با بیماری ها می کند. به گفته محققان دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد، سوء تغذیه و استرس شما را در معرض ابتلا به انواع عفونت ها، ناشی از ضعف سیستم ایمنی بدن قرار می دهد. دنبال کردن یک رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها، پروبیوتیک ها، روی و سلنیوم برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است.

استخوان های سالم: دریافت مواد مغذی کافی مانند کلسیم، منیزیم، پتاسیم، ویتامین دی و ویتامین کا در تقویت سلامت استخوان ها مهم است. متخصصان تغذیه توصیه می کنند که برای جلوگیری از پوکی استخوان بعد از سنین میانسالی و یائسگی، یک رژیم غذایی سرشار از میوه ها، سبزیجات و حبوبات را انتخاب کنید و مصرف ویتامین دی را به همراه غذاهای سرشار از کلسیم فراموش نکنید.

چرا خانمها باید مکمل غذایی مصرف کنند؟

مصرف مکمل تقویتی بانوان این روزها به چالش بزرگی تبدیل شده است. برخی از فواید مصرف آنها می گویند و برخی هم معتقدند که مصرف انواع ویتامینها و مواد معدنی به صورت قرص یا شربت فایده ای برای بدن ندارد. بهتر است یکبار برای همیشه به موضوع خرید مکمل بانوان بپرداریم.

امروزه با افزایش آلودگی ها و رعایت نشدن رژیم های غذایی صحیح بسیاری از افراد با کمبود ویتامین ها و مشکلات سلامتی روبرو هستند. از این رو سالهاست که متخصصان برای تامین مواد مورد نیاز بدن استفاده صحیح از مکمل های دارویی را توصیه می کنند.

آیا همه بانوان باید مکمل غذایی مصرف کنند؟

سوال اساسی برای اغلب بانوان در سنین مختلف اینست که آیا نیاز به مصرف مکمل تقویتی دارند یا خیر؟ اگر شما در رژیم غذایی خود انواع غذاهای سالم و تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را دریافت کنید، مجبور نیستید به مصرف مکمل های غذایی فکر کنید. با این حال باید بدانید که خرید مکمل بانوان و مصرف آن می تواند برای پر کردن شکاف های رژیم غذایی مفید باشد. این مکمل ها توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) به عنوان غذا و نه به عنوان دارو شناخته می شوند. این عنوان ممکن است فواید خاصی برای سلامتی داشته باشد. باید بدانید که برخلاف داروها، مکمل ها نمی توانند ادعا کنند که یک بیماری را معالجه یا از آن جلوگیری می کنند. ضمن آنکه اگر دارویی خاصی مصرف می کنید یا مبتلا به بیماری خاصی هستید، بهتر است با پزشک در مورد مکمل های مورد نیاز خود مشورت کنید. با این اوصاف مصرف انواع مکمل تقویتی بانوان برای تکمیل فرآیند تغذیه سالم گزینه مفیدی به نظر می رسد.

انواع مکمل غذایی مناسب برای بانوان

تحقیقات نشان می دهد که برخی از مکمل ها می توانند به روش های مختلف سلامتی را تقویت کنند. بدن شما برای سلامتی به ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارد. هر ویتامین و ماده معدنی مزایای خاصی دارد و برای عملکرد خوب بدن ضروری است. همچنین، برخی ویتامین ها و مواد معدنی وجود دارند که زنان بیش از مردان به آنها نیاز دارند. در زیر به معرفی برخی ویتامینها و مواد معدنی مهم برای بانوان پرداخته ایم.

ویتامین D و کلسیم در جلوگیری از پوکی استخوان نقش دارند. همچنین ویتامین D به کاهش التهاب در سلول های شما کمک می کند. علاوه بر آن این ویتامین به سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند تا با میکروب هایی که می توانند شما را بیمار کنند، مقابله کند. بانوانی که دچار چاقی هستند یا در دوران یائسگی به سر می برند، می توانند بیشترین استفاده را از مصرف مکمل های این ویتامین داشته باشند.

کلسیم نیز به محافظت و ساخت استخوان های محکم و کاهش خطر پوکی استخوان کمک می کند. بدن شما کلسیم را در استخوان های خود ذخیره می کند، بنابراین اگر کلسیم کافی از غذا دریافت نکنید، بدن کلسیم را از استخوان ها گرفته و آنها را ضعیف می کند. تحقیقات نشان می دهد دختران 9 تا 18 ساله هر روز به 1300 میلی گرم کلسیم نیاز دارند. این در حالی است که زنان بزرگسال هر روز به 1000 میلی گرم کلسیم نیاز دارند.

 

ویتامین C و E آنتی اکسیدان هستند و از بروز آسیب سلولی جلوگیری می کنند. باید بدانید که زنان در دوران بارداری به آهن و در زمان شیردهی به ویتامین D نیاز دارند.

مطالعات نشان می دهد که اسید فولیک به مقدار 400 میکروگرم در روز برای همه زنان در سنین باروری مهم است. این میزان اسید فولیک را شما می توانید از طریق مکمل ها و مواد غذایی غنی شده تامین کنید. اسید فولیک / فولات (ویتامین9B) به بدن شما کمک می کند تا سلول های خونی و DNA، سلول های جدید را تولید کند. همچنین به جلوگیری از بروز برخی نقایص مادرزادی به نام نقص لوله عصبی کمک می کند که در سه ماه اول بارداری اتفاق می افتد. همه زنانی که ممکن است باردار شوند یا باردار هستند، باید روزانه 400-800 میکروگرم اسید فولیک از مکمل های غذایی را در رژیم خود لحاظ کنند. این ماده همچنین در اسفناج و سایر سبزیجات با برگ سبز تیره، پرتقال و آب پرتقال خالص، آجیل، لوبیا، مرغ، گوشت گاو بدون چربی، غلات کامل وجود دارد.

ویتامین 12B باعث سلامت سلول های عصبی و خونی می شود. ویتامین 12B بیشتر از گوشت، ماهی و غذاهای لبنی به دست می آید، بنابراین گیاهخواران بهتر است مصرف مکمل را در نظر بگیرند تا مطمئن شوند که به اندازه کافی از این ویتامین را دریافت می کنند. با افزایش سن، بدن ما نمی تواند ویتامین 12B را جذب کند، بنابراین ممکن است لازم باشد ویتامین 12B بیشتری از طریق مکمل ها یا غذاهای غنی شده دریافت کنید.

خرید و مصرف مکمل های آهن یا منابع مناسبی از آن در رژیم غذایی موجب تولید سلول های خونی سالم می شود که اکسیژن را در بدن شما حمل می کنند. همچنین این ماده به تولید برخی هورمون ها و بافت های پیوندی در بدن نیز کمک می کند. دوران قاعدگی نیز موجب کاهش سطح آهن خون در بدن بانوان می شود، از این رو نیاز است که این کمبود از طرق مختلف رفع شود. زنان در دوران بارداری برای تأمین خون کافی برای نوزاد در حال رشد خود نیز به آهن بیشتری نیاز دارند.

 

برخی از مکمل های غذایی نیز می توانند تاثیرات ویژه ای در سلامت پوست و موی شما داشته باشند. تبلیغات بسیاری را در رابطه با مصرف این مکملها در رسانه های مختلف می توان دید. اگر پوست سالمی ندارید یا به ریزش مو دچار هستید، توصیه می شود که پس از تعیین علت اصلی آن اقدام به مصرف مکمل نمایید. چنانچه مشخص شد که دلیل این مشکلات کمبود ویتامین یا مواد معدنی است می توانید از داروخانه ها بهترین مکمل مورد نیاز خود را تهیه کنید.

 

۶ نشانه خاموش گرفتگی رگ ها

تشخیص به موقع می‌تواند منجر به تغییر در سبک زندگی و درمان‌های پزشکی شود و شروع حمله قلبی را به تأخیر بیندازد یا آن را رد کند.

 تقریباً 80 درصد بیماری‌های قلبی با تغییر سبک زندگی، قابل پیشگیری است. این شواهد عجیب که در ادامه ذکر می‌شود، می‌تواند نشانه‌ای از وجود گرفتگی عروق یا آترواسکلروز و بیماری‌های زمینه‌ای قلب باشد.

طاسی

بر اساس مطالعه‌ای وسیع روی تقریباً 37هزار مرد، با مشاهده طاسی شدید در فرق سر، می توان وجود بیماری عروق کرونری خاموش را در هر سنی پیش‌بینی کرد. در یک مطالعه جداگانه روی بیش از 7000 نفر (بیش از 4000 زن)، طاسی متوسط تا شدید، می تواند احتمال خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را در هر دو جنس مضاعف کند.

چین‌خوردگی گوش

یکی از نشانه های عجیب، چین‌خوردگی در نرمه گوش شما (به طور خاص، چین زاویه‌دار در گوش که به صورت مورب از کانال به لبه پایینی نرمه گوش می‌رسد) است که در گزارش‌های تحقیقات پزشکی به عنوان نشانه‌ای از بیماری عروق کرونری خاموش برای چندین دهه ذکر شده است. چین‌خوردگی گوش ممکن است به علت گردش خون ضعیف، از جمله در عروق قلب ایجاد شود. البته بعضی متخصصان پزشکی، چین‌خوردگی را فقط یک علامت کلی از پیری استدلال می‌کنند.

درد ساق پا هنگام راه رفتن

این وضعیت با عنوان «لنگیدن» شناخته می‌شود. تصلب شرایین می‌تواند شریان‌های پا را مخصوصاً در افراد سیگاری، قبل از تشخیص بیماری عروق کرونری، مسدود کند. این نشانه نیاز به ارزیابی هر چه سریع‌تر و بدون تأخیر دارد. پزشک شما ضربان پاهایتان را بررسی می‌کند و اندازه‌گیری‌های ساده فشارخون پا و جریان خون را انجام می‌دهد تا تشخیص گردش خون ضعیف را تأیید کند.

تشخیص بیماری قلبی در زودترین زمان ممکن، بسیار حیاتی است زیرا درمان‌های غذایی و پزشکی بسیاری وجود دارد که می‌تواند به معکوس کردن مسئله کمک کند.

فک سفت

این علامت گرفتگی عروق بیشتر در خانم‌ها دیده می‌شود اما مردان هم باید از آن آگاه باشند.طبق گفته مدرسه پزشکی هاروارد، درد فک و گردن از علایم متداول آنژین یا همان ناراحتی است که در نتیجه جریان خون ضعیف در بخشی از قلب ایجاد می‌شود.

این درد به این دلیل رخ می‌دهد که عصب اصلی که سیگنال‌های درد را از قلب منتقل می‌کند، یعنی عصب واگ، در تماس مداوم با گردن، فک، سر و بازوی چپ است. به پزشک خود مراجعه کنید تا تشخیص دهد درد فک شما در نتیجه چیزی خوش‌خیم، مانند دندان قروچه است یا چیزی که نیاز دارد محتاطانه بررسی شود.

درد قسمت پایین کمر

درد قسمت پایینی کمر ممکن است همیشه نشانه‌ای ساده از پیری عضلات نباشد. به گفته جامعه پزشکان، کمر، اغلب یکی از اولین قسمت‌های بدن است که تجمع پلاک در آن اتفاق می‌افتد. شما احساس درد خواهید کرد زیرا کاهش جریان خون در این ناحیه می‌تواند دیسک‌هایی را که بین مهره‌ها قرار دارند، تضعیف کند.

عادت به سیگار کشیدن

همان‌طور که اکنون همه ما می‌دانیم، سیگار کشیدن یکی از بدترین کارهایی است که می‌توانید برای سلامتی خود انجام دهید. طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، ترک سیگار یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید برای کاهش احتمال ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب انجام دهید.